...või rotid laboris – umbes selline tunne oli minul täna Kalevi
staadionil. Tegelikult olime me kilud karbis juba hommikuses bussis ja ma ikka
tõsiselt imetlen sel nädalal pealinna ühistranspordis tööl olevaid mehi, sest
nende kannalikkus ja heatahtlikkus on see, mis meid igal hommikul õigeks ajaks ’tööle’
lubab minna ja heal juhul õhtul hilja koju ka. Aga laborirotina ma tänasel
päeval väljakul seisin küll, sest kõigepealt oli meile hommikuse proovi läbiviimiseks
kohale kutsutud klaverikunstnik, kelle esituses kõlasid siis üldtantsud, mille
järgi meie tantsijad omakorda tantsida püüdsime. Ma ütlen püüdsime, sest ärge
saage minust valesti aru – kindlasti oli tegu oma ala suure professionaaliga,
kelle sõrmed justkui mängeldes klahvidel lendlesid, aga meie tantsumuusika kõlas
selle instrumendi läbi nagu matustel, takti algust tuli aimata ja meloodiat oleks
justkui enne kusagil kuulnud. Täitsa ime, et meil hoolimata heliehmatusest read täitsa sirged olid.
Kahjuks sellega minu katsejäneseks olemine veel
ei lõppenud. Meie esimene liigitants ehk ’upatamine’ leiab aset üsna lavastuse algul ning ma polnud veel
jõudnud tähelepanu pöörata sellele, kuskohast muusika tuleb. Kui ma siis
trepist alla muru servale olin jõudnud ja kavatsesin hakata haiget saanud lapsukestele
pai tegema, alustas vasakult poolt meie laulu keegi tundmatu häälega olevus, saatjaks
hoopis teise rütmi ja helikõlaga pill. Peaaegu oleks ise ninali kukkunud. Kuidagimoodi
õnnestus mul end siiski koguda ja labürindis õiged tantsupoosid võtta. Õnneks järgnes
koheselt ka teine põhitants, niiet ma päriselt šokist toibuda veel ei
jõudnudki. Kuna kavas on naistel vahepeal vääääga pikk paus, siis oli mul
piisavalt aega järele mõelda, kuidas see tantsude saundträkk nüüd ikka
kõlaski... jällegi – mul pole mitte vähimatki meie eesti muusikute vastu ja ma
olen täitsa kindel, et suur hulk inimesi naudib igasugu improviseerimist ja
lugude kavereid, aga – minu aju töötab pisut teisel lainepikkusel, mul on peas
kõigepealt muusika ja siis tuleb alles tants, ehk siis tants on kohandatud
muusikale. Ja kui muusikas toimub kasvõi pisukene nihe, kas siis meloodias või
rütmis – ei leia minu jalad enam õiget asendit, sest impulls on puhta vale. Aga
see on muidugi minu enda viga. Eks mul ole homme kaks proovietendust aega seda
uut muusikat MITTE kuulata ja teha nii nagu minu sisemine helin käsib.
Proovietendused on muidugi super hea asi, sest see on ainuke võimalus näha,
mida kõik teised kaaskannatajad viimase nelja päeva jooksul harjutanud on. Ja
tõsist tööd on nad teinud tõesti – mõni tants on ikka nii kuradima ilus, et
pisar tuleb lausa silma.
Mis pole muidugi mingi näitaja, sest minu
üliemotsionaalsus on teada-tuntud. Ja ma ei hakka üldse mingeid vihjeid andmagi
– igaüks tuleb ja leiab oma tantsu üles niikuinii. Mida vaataja ei tea, on see,
et tantsija annab endast kakssada protsenti igal juhul, mis sest, et silme eest
must ja minestusest maaühendus. Täna näiteks jooksutati iga natukese aja tagant
platsile esmaabinäitsikud, kelle kasutegur pisut selgusetuks jäi – tundusid teised
na koolitüdrukutest vabatahtlikena, kes iga vigastuse puhul külma peale lasid
ja juua pakkusid, tõsisema juhtumi korral aga kutsuti kohale tursked mehed
kanderaamiga, kes kannatanu aplausi saatel minema tassisid. Aplausi on
viimastel päevadel üldse kuidagi hirmus tihedalt saanud. Iga natukese aja
tagant kõik see mees või naine muudkui plaksutas... Eks tantsujuhid ise on tänu
väärt küll, sest kogu selle massi ohjes hoidmine ja kaunilt tantsima panemine
ilma huumori ja hea tujuta vist ei õnnestuks. Villis varbad, dehüdreerunud keha
ja põlenud ihuliikmed on kohustuslik boonus.
Kuna tänase päeva sisse mahtus päris mitu paaritunnist molutamise hetke,
siis oli aega ka veidi lahingutandril ringi jalutada. Eestlane on ikka
pöördumatult rämpstoidu sekka ära eksinud – vastu jalutavad lapsed mugisid
friikaid ketsupiga ning täiskasvanud istusid lahjad õlled laua peal. Ega sponsori
pakutavat tuleb muidugi tarbida nii palju kui jõuab. Kultuurinurk oli õnneks
ikka ka. Päris põnev oli lugeda meie tantsupidude ajalugu, eriti kuldsel
nõuka-ajal, kõigi oma leninlike staadioniloosungite ja sirbi-vasaraga. Ma ikka
vahel mõtlen – misasi see on see meie rahvuslik identiteet, mida me nii kiivalt
omaks peame ja kõigi riigikordade kiuste talletada tahame. Kas see ’meie’ pidu,
mida me nädalavahetusel peame ja kus ainult paar tantsu päris labajalasammu
näitavad, on selle identiteedi väljund või poosetamine või lihtsalt
äriprojekt... Aga hetkel ei oma see mingit tähtsust, sest kell on ammu üle
südaöö, järjekordne 12-tunnine tööpäev tantsijatel seljataga, järelpäevitus
väljaulatuvatel kehaosadel silmatorkavalt märgatav, kõik nilbed ja veel
nilbemad naiste seltskonna naljad ära räägitud, kõhud suurest naeruteraapiast
kõveras ning ukse tagant kostub akordion ja simmanimelu. Homme ootab meid ees
lausa kolm etenduse läbimängu, viimane neist jäädvustatakse filmilindile ning
pakitakse ERRi arhiivi igavesest ajast igavesti. Seega tuleb põll ära triikida,
tutt sirgeks sättida ja naeratus näole kleepida. Nagu tavaliselt. Nii see
rahvatantsija elu kord on :)
No comments:
Post a Comment