…kaine mõistuse
vastaselt ja igasugu kohusetunnet kaotades olen heitnud kõrvale kiireloomulise
tõlketöö, almanahhi koostamise, teksti regideerimise, marjade korjamise,
rohimise, muru niitmise ja kõik muud sajad tööd, mida ma pahaaimamatult endale
suviseks puhkuse ajaks korjanud olen. Selle asemel istun õues pimestava päikese
ja suvekuumuse käes ning… loen raamatuid. Ega mingi muu põhjus mind päikese
käes paigal ei hoiaks ka. Raamatutega on aga selline kummaline lugu, et niipea
kui käsi näppab raamaturiiulilt mingi teose, olen müüdud. Tulgu või tuulispask,
isegi keldrisse ei lähe. Seekord otsustasin südamehaavu mitte nii väga torkida
ning jätsin teatud raamatud riiulile kopitama ja olen nüüd lugenud ära hoopis
enam vähem kõik ulmekirjanduse üllitised mis mul kodus leiduvad. Lem ja Asimov
ja Bradbury ja Andromeeda udukogu ja Planeetide avarusse ja nii edasi. Täiseti
uskumatu, kui palju neis raamatutes leiduvaid ideid on mul viimase aja filmides
märkamata jäänud. Või õigemini on mulle küll tundunud, et idee on tuttav ning
kusagilt midagi koidab, aga… ei mäleta ju. Inceptioni unenägudesse tungimine, udukogusse
kinni jäänud kosmoselaev ja aja paindumine Lost in Space’is, kogu Stargate’i
kontseptsioon ja üksikute episoodide süžee, Adjustment Bureau vaatlejate
olemasolu ja arvamus, et kogu meie elu ja saatusi saab lugeda mingi plaani
järgi, Matrixist vist pole mõtet kõneldagi… kõik nupukesed raamatutes olemas,
must-valgel. Mingi aeg tagasi küsis mu poeg – ema, kas sa noorpõlves mõtlesid
mingitest tol ajal võimatutest asjadest, mis praegu tõeks on saanud. Kas ma
mõtlesin… lugesin ja mõtlesin. Tegelt ka kujutasin ette, kuidas ma
vanaduspõlves mingi tundmatu galaktika Maa-sarnasel planeedil fantastilisi
olendeid toidan. Nojaa, kosmoses me siiski hommikust ei söö, aga videotelefonikõne
– ulmeraamatute üks proosalisematest visioonidest ongi ju nüüdseks täiesti
proosaline. Tehnika areng on olnud pöörane. Minu noorusaja Space Odyssey ja
Star Trek on praeguste filmide tehnilise poolega võrreldes nagu Anu Saagim ja
Marilyn Monroe. Tarkovski Solaris oli siiski võrratult parem kui Soderbergi
pehme väljaanne ilueedi Clooney’ga. Ega tehnika iseenesest ju head filmi ei
tee. Nii nagu arvutiklahvide klõbistamisel kiirelt kirjapandu pole veel
kirjandus, mis sest, et kustutamine käib lihtsalt ning käsikirja pole vaja
puhtalt ümber kirjutada. Riskides oma hinge kuradile müümisega, tunnistan
ausalt, et lugesin viimaste nädalate jooksul ära ka kõik Videviku-saaga ingliskeelsed
raamatud, Jane Eyre’i, Austini tuntumad asjad, teiste õdede Brontede
kirjanduslikud katsetused ja… Kafkat ja Hemingwayd. Pidevalt keerleb mul
näppude vahel ka mõni luuleridu sisaldav brošüürike. Puue süveneb. Probleem on
ainult selles, et ma loen asju, mida ma juba olen lugenud. Küll ma proovin siit
ja sealt võtta mõned uuemad kirjatükid ja mõningad olen isegi läbi suutnud lugeda,
kusjuures leidnud üllatavalt häid, nagu näiteks nooruke prantslanna Anna
Gavalda, aga… midagi on puudu selles viimase aja kirjanduses. Mäletan kui raske
oli läbi närida Ruitlase Naisest ja Merca Mehest. Ometi pole kumbki autoritest
kuu pealt kukkunud, ägedad persoonid mõlemad. Täielik piin on aga meie eesti
lähiajaloo maailmale peo peale oksendanud Oksaneni looming. Ohh Sofikene… Liiga
palju rasket realismi mõttetult keerulises kirjanduskeeles. Kui inimene on ikka
päev otsa sitta visanud, siis pole tal koju jõudes mingit tahtmist lugeda
raamatut, mille peategelane sitta viskab ja õlut larbib. Tahaks mujale, tahaks
visioone. See ongi see Cartlandi-fenomen, millest meie kallis kultuuriminister
ei suuda aru saada. Metsik roos ja Lihtsalt
Maria sinna juurde. Minu puhul siis kosmosereisid ja Universumi avarustes
rändamine, lahendamatute probleemidega mässamine ja pime keskaeg või veel parem
müstiline aeg enne meie aega… veel on mõned raamatud mul. Siit ma tulen,
raamaturiiul!
No comments:
Post a Comment