Ma poleks kunagi arvanud, et ühte filmi on
võimalik kokku koguda nii suurel hulgal
klišeesid, stampvõtteid, stereotüüpseid lähenemisi ja mittemidagiütlevat
muusikat. Aga loomulikult on see võimalik. Ja selle eest antakse hulgaliselt
kuldseid gloobuseid ka. Igaühele oma, muidugi.
Mis siis viga on? Film nagu šokolaadiassortii. Boy
meets the girl või õigemini tüdruk kohtub poisiga. Loomulikult unistab tüdruk
näitlejaks saamisest ning poiss on andekas kuid vaene klaverimängija. Ma üldse
aru ei saa, miks ei võiks kasvõi ühel korral olla vastupidi. Et tüdruk on
klaveri taga ja mängib midagi südamesse minevat ning poiss vaatab ja armub
esimesest silmapilgust. Ega mul ei ole muidugi mingit isiklikku tagamõtet selle
stseeni taga... oh ei... Selge see, et esialgu punnivad mõlemad vastu, kuid on
ilmselge, et neid seob midagi enamat kui unistused, mis täituda ei taha. Sest oo
jaa, me ju unistame ning oma unistustest ei
tohi loobuda, nende täitmise nimel ei tohi allahindlusi teha, oma
ideaalidele tuleb kindlaks jääda, muidu... jätab tüdruk su maha. Ja ilmselgelt
on naine see nõrgem pool, kes ise hakkama ei saa, vajades meespoole sõnajõudu
ja tagant tõukamist, sest naisel on väga madalaks kiskuv enesekindlus. Äpu ühesõnaga.
Alguses on kõik
hästi. Armumisega kaasnevad tantsud taevalael ainult tähed jalge all
poolkaaluta olekus, ja reaalsustaju kadumine. Intellektuaalsed vestlused ja
romantilised õhtusöögid küünlavalgel kuuluvad raudvarasse, nende vastu pole
mõtet vaielda. Nagu imeväel on mees ka suurepärane kokk ja lolluste
väljamõtleja, sest keegi ei taha armununa igavuse kätte ära surra. Lahtine kabriolett
on klassika. Autopasun samuti. Filmi algusest on möödunud 27 minutit ning ma
kaalun tõsimeeli stop nupule vajutamist, siis aga otsustan, et kui ma
Viiskümmend halli varjundit suutsin ära vaadata, ei saa ma ometi praegu alla
anda. Ühtegi päris sügavalt piinlikku hetke polegi ju veel olnud.
Ja siis see tuleb. Tüdruk otsustab, et mehel ei
olegi õigus ise otsustada, mida ta teeb ning mees vastutasuks solvab tüdrukut
hingepõhjani. Palju õnne. Lähme nüüd peksame päid vastu seina, loobime kõikvõimalikke
veel mitte kasutatud klišeesid põrandale laiali, trambime neil otsas ja lõikame
klaasikildudega paar veeni ka läbi. Ja muidugi anname tüdrukule võimaluse
kuulsaks näitlejannaks saada, produtsendile mehele minna, audreyhepburnina
uhkelt oma vanasse töökohvikusse kõndida, seekord siis teisel pool letti kohvi
tellima, mehe unistuse täidame ka otse loomulikult, las ta avab oma džässiklubi
ja tunneb rõõmu muusika tegemisest, sest nüüd tuleb ju kogu filmi tipphetk. Naine
jalutab paha aimamatult oma mehega koos endise armastatu klubisse ja muidugi
nende pilgud kohtuvad. Hetkega antakse meile teada, mis kõik oleks võinud olla,
kui inimesed oleks suutnud tajuda, mida nad tegelikult tahavad. Kui nad oleksid
julgenud otsustada, et armastus on kõik, mida nad vajavad. Kui nad oleksid
suutnud valida tee, millel kahekesi kõrvuti käia, mitte teineteise ees või taga
või mööda toanurki. Kui ainult...
Aga ei, aga ei... sul teisel pool vett... on aru
ja mõistus veel peas... Valikud on meie eest tehtud ja võibolla ongi nii parem,
sest mis sest armastusest ikka, läbi raskuste me ju sinna tähtede poole
püüdleme ja egas Hollywood ei jõua ka kogu aeg õnneliku lõpuga filme vorpida. Ega
selles polegi tegelikult point. Õnnelikus lõpus ma mõtlen. Point on pigem
selles, et suur hulk inimesi on suutnud ennast la la la maailmaga nüüd ära
samastada, et võibolla nad julgevad endale õhtul salaja peeglis ootsa vaadata
ja küsida – mida ma tegelikult siit elust tahan. Tahta võiksin. Tahta julgeksin.
Tahta oskaksin. Sest kui me küsida ei oska, siis ei tule kusagilt ka vastuseid
mitte.
Aga kurat see muusika oli ikka hale....
No comments:
Post a Comment