…on ainus meedium,
mis minu ajukeemia sassi suudab keerata. Olen tardunud keset kaubanduskeskust
puhtalt sellepärast, et kõlaritest kostev muusikapala mind välguna rabas, mälestusi
silme ette manades. Olen lõpetanud vestluse poole sõna pealt ja enda ette
tuiutades ruumi täitvat muusikat jälginud. On üldteada fakt, et ühe ja ainsa
muusikapala kuulamine päev otsa kuulub minu tavapärase praktika hulka, enamasti
venib see üks ja ainumas heliteos päevadeks või lausa nädalateks. Asi polegi
mitte niivõrd selles, milliseid mälestusi teatud muusikapala mulle aju
tagakambrist ettepoole toob. Alati polegi mälestusi. On ainult tunne. Kuulsin
Genesise lugu „Mama“ esmakordselt kui olin 15aastane. Lugu oli niivõrd lummav
ja täitis mind erakordse ängiga. Kuna tol ajal tegelesin aeroobikaga, siis üsna
loogiliselt tegin endale selle loo järgi tantsu. Variatsioonidega. Samas kirjutas
see lugu mulle vaimusilma ette situatsiooni minu oma emast… surnuna. See oligi
ängi põhjuseks. Viis aastat hiljem seisin selle situatsiooniga päris elus
silmitsi ning läks mitmeid aastaid enne kui ma suutsin osakest sellest
muusikapalast taas kuulata. Kui mul vähegi õnnestub, siis üritan seda vältida.
Teine heliteos, mida kuulan nii harva kui võimalik, on Pärdi Spiegel im spiegel.
Need noodid ja see vaikus, mis selle loo kaudu minusse lõikub, on nii lõplik ja
nii maadligi kiskuv, et loo lõppedes tunnen nagu poleks mul enam kübetki liha
luudel, nagu oleksin oma hinge paljaks kiskunud ja selle universumi avarustesse
laiali laotanud. Muusikaga ongi nii, et esiteks tuleb helikeel ja alles
seejärel sõnad. On muidugi lugusid, millel poleks olemust ilma sõnadeta. Enamasti
kehtib reegel – mida lihtsam muusika, seda sügavamale ta tungib. Kui selle
lihtsa muusika taustaks on siis õnnestunud ka hinge minevad sõnad leiutada,
tekib kummaline sümbioos – olemasoleva helide järgnevuse ainsaks ja igaveseks
saatjaks saab olla ainult see üks ja ainus keeleline sõnum. Selle kummalise
fenomeni tõttu on mul alati raskusi kõiksugu kaverite kuulamisega. Mulle
sobilik muusikapala kinnistub minu mällu koheselt ja detailselt ning igasugu kasvõi
minimaalsed variatsioonid sel teemal tekitavad kas lihtsalt ebamugavustunde või
siis vahel lausa füüsilist piina. Võimaluse korral keeran sellise muusika
kinni, kuid tihtilugu olen avalikes kohtades viibides pidanud minutite kaupa
oma tähelepanu vägisi millelegi muule keskendama, et mitte kuulda oma sisemist
lugu piinlemas kõrvukostva kaveri taustal. Täiesti tobe, eksole. Omaette žanri
moodustavad aga lood ja laulud, mille muusikaline keel täiesti minu tahtest
sõltumatult mu keha tantsima paneb ning sõnadel pole mingit tähtsust. Sinna pole
midagi parata. Minust ei saa kunagi hiirvaikselt ja liikumatult paigal istuvat
kontserdikuulajat. Tegelikult pole ma kunagi aru saanud, kuidas on võimalik
kasvõi näiteks sümfooniat täiesti liikumatult poolteist tundi järjest kuulata. Ma
tunneks end kontserdisaalis vist muumiana. Ma parem ei hakka rääkimagi, mil
moel Mozart mind liikuma paneb… Muusika jookseb sümbioosis minu enese kehaga
ning ka sinna ei saa ma midagi parata. Seetõttu koperdasingi viimastes
tantsuproovides Voortantsu kallal kui mingi viimane kobakäpp ja ega ma seda
sammu ei saand õigeks ka eilsel esinemisel mitte… Üldse tundub, et olen
viimasel ajal kuidagi väga tundeliseks muutunud. Tuleb vist soomusrüü kapist
üles otsida ning sarkasmimõõka teritama hakata. Selleks sobib Metallica,
Apocalyptica ning Pink Floyd. Shine on you crazy diamond…
No comments:
Post a Comment