Saturday, September 8, 2018

Teateid tegelikkusest ehk kas siis erakoolis ikkagi on elu nagu lill?


Ühel hetkel vaatab õpetajate toa ukse vahelt sisse kaks ehmunud silma ning huuled sosistavad:
“Tulge ruttu, meil on mingid inimesed allkorrusel panevad valgeid kitleid selga, ütlevad et veterinaarametist…”
Selgub,et nii ongi. Üsna sõjakalt meelestatud seltskond keskeas daame ajab allkorrusel endale siniseid susse jalga ning võrkmütse pähe. Teatavad, et nemad tulevad meie kööki kontrollima. Nad olevat kooli kodulehelt lugenud, et kool otsib endale kokka ning oma peas tekitanud müsteeriumi, et nüüd ongi üks kool salaja lastele toitu valmistamas ja pakkumas ning nende ametil võimalus koheselt see isetegevus lõpetada. Saab ometi ülemustelt kiita ning plusspunkte kontrolliraamatusse. Suur on nende hämmastus, kui selgub, et me siiski ise toitu ei valmista, vaid ostame sisse täiesti korras dokumentidega koolitoidu valmistajalt. Ka toidukäitlejal ehk siis meie armsal toidutädil on tervisetõend kenasti olemas ning ta võib oma väikeste käekestega toitu pottidest kaussidesse tõsta. Ametnikud aga ei suuda kaotusega leppida ning suunduvad otsustaval ilmel kööki, et vähemalt mingeidki möödalaskmisi leida. Nende õnneks leiavad nad mõned õlekõrred – appi appi, riiulil on veekannude kõrval ka lillede kastmiseks mõeldud kastekann! Ja aknalaual on lilled… potililled… Ühe ametniku osavad näpud tõmbavad lahti külmkapi ja avastavad sealt piimapakkide ja laste kodust toodud toidukarpide kõrvalt ühe pakitud kilekoti, milles on … koeratoit! Pettumustunne väheneb korrapealt ning tähtsad isikud lahkuvad peaaegu rahulolevalt, teatades, et teevad ettekirjutuse leitud puuduste osas ning koolil tuleb tasuda nende poolt saadetav arve kontrollikäigu sooritamise eest.  
Ei, tegu pole ei Orwelli ega Kafka följetoniga. See on tavaline elu Gaia Koolis, kuhu mingil seletamatult põhjusel on lubatud sisse murda kõiksugu ametnikel ja järelvalveasutustel. Mind väga kummastab selline käitumine. Kogu aeg räägitakse õigusriigist, aga ometi on mingitele instantsidele lubatud peaaegu kõik. Samal ajal on näiteks koolidele, eriti erakoolidele, kehtestatud igasugu piiranguid ja nõudeid selliste pisiasjade kohta, mille peale ise terve mõistuse juures isegi unes ei tuleks. Ma olen oma õpetaja-aastate jooksul töötanud päris mitmes koolis ning ühes neist on aegade algusest peale olnud teisele korrusele minev trepp lahtise käsipuuga, nii nagu nad ikka on… et õhk liiguks ja läbi näha oleks, mis allkorrusel on. Nüüd aga teavitab mingi tähtis amet meid, et peame paari päeva jooksul oma trepiküljed kinni katma või kui me seda ei tee, siis välja mõtlema riskianalüüsi, selle kirja panema ja neile esitama. Mida see üldse tähendab? Miks samasuguseid nõudeid ei esitata näiteks kaubanduskeskustele või korrusmajadele, kus lapsed ju ometi samamoodi liiguvad. Ma ei mäleta, et sellele minu maakoolile oleks kunagi ettekirjutust tehtud treppide suhtes. Aga jah, tegu on ju munitsipaalkooliga. Nende kallale pole põhjust minna. Nemad on vanajumala selja taga, sest ametnikud, kaasa arvatud haridusministeerium, rõõmustavad nende reeglitele kuulekate ning mitte mingi isetegevusega tegelevate koolide üle. Erakoolid teatavasti tekivad siis, kui haridusmaastikule ilmuvad olemasoleva olukorraga rahulolematud isikud, kellel haridusse ja kasvatusse veidi teistsugune suhtumine. Kes jälgivad muu maailma eeskujusid ning tunnetavad uusi tuuli ja suundasid teravamalt ning soovivad neid ka ellu viia. Avalikkuseni jõuab kiidulaul, kuidas meie haridusministeerium ja sealsed ametnikud uuendusi soosivad ning kuidas meie uue õppekava järgi ongi võimalik igasugu uuenduslikke metoodikaid ja tehnikaid rakendada. Erakooli meeskond rõõmustab ning läheb suure õhinaga oma uuenduslikku kooli registreerima ning… komistab sellise portsu nõuete, dokumentatsiooni ja kooskõlastuste otsa, et Kafka Protsess kahvatub selle kõrval. Kui siis läbi raskuste kadalipu õnnestubki kooliga alustada, teatavad järelvalve ametnikud, et kooli peetakse erilise tähelepanu all. Mis põhimõtteliselt tähendab sadade uute dokumentide täitmist, tuhandete jaburate nõuete kontrollimist ja võimalust, et iga kell võib mõni ametkond sulle selga sadada. Mind väga huvitab, milline asutus oleks vabatahtlikult nõus niimoodi tööd tegema? Erakoolide puhul tundub see olevat aga normaalne taktika. Meie nimetame seda koolikiusamiseks.
Otsetee ja kerged valikud pidavat olema saatana poolt meile ette söödetud, et me ei hakkaks otsima teisi võimalusi ning käiksime selget ja kontrollitavat rada. Gaia Kool seda rada käima ei hakka. Kuidas karastus teras võib olla küll nõukaaja vaimus kirjutatud, aga tundub, et ajastutel pole mingit vahet ning lolluse ja rumaluse ja mõttelaiskuse ning kontrolli vastu mässajad on alati ka revolutsionäärid ning peaga vastu seina jooksjad. Ükskord see sein langeb niikuinii. Sest kui oled korra endale teadvustanud, et tegelikult seda seina üldse ei olegi ning sul on hulgaliselt mõttekaaslasi, kes samamoodi sellest seinast läbi astuda soovivad, siis ei saa teie arengut ka miski takistada. Sest kooli teeme me ju ikka selleks, et pakkuda lastele võimalust areneda. Ja kui me siis olemasolevasse süsteemi mitte kuidagi ära ei mahu, on vaja olematut seina rammida…
“Selleks, et vabaneda kohustusliku koolihariduse seitsmest patust, peaksime lõpetama sellisel moel mõtlemise ja käitumise, mille alikas on sünge ajajärk inimkonna ajaloos, mil uskusime, et lapsed on loomu poolest patused ning neid on vaja ümber kasvatada, kasutades selleks haridussüsteemi, mis tugines isandatele kuuletumise õpetamisele. Peaksime kogu süsteemi kõrvale heitma ja otsast alustama…” (Peter Gray “Vabadus Õppida”)


No comments:

Post a Comment