...kuldses tähetolmus valguskiirusel kihutanud
Mandariinidele mõeldes, otsustasin ära vaadata selle Ida, mis meie mehikestest
pisut kuldsema säraga finishisse jõudis. Ega ma pole tegelikult kunagi eriti
tõsiselt neid auhindade jagamisi võtnud, väga harva on juhtunud nii, et see
niinimetatud kõige parem on ka minu arvates kõige parem... no ja teada ju on,
et minu maailmas olen mina ise see maailma naba... Aga seekord tunnistan
ausalt, et oleksin meie Mandariinidele kohe ise selle Oscari käte vahele
pistnud – päris tükk aega pole midagi nii hingeminevat näinud. Filmi tegevuse
andis üle kanda ükskõik millisesse maailma nurka ning polnud mingit tähtsust,
mis rahvusest olid need kes mandariine kasvatasid... need oleks võind samahästi
ka kiivid olla. Eriti sobisid mulle kinematograafilisest seisukohast korduvad
stseenid – no ikka need laualükkamised töökojas... igaühel oma eesmärk täita. Ja
kuna muusika ning helitaust olid seekord lausa ’perfect’, siis mida sa hing
veel ihaldad. Olen nüüdseks vaadanud neli korda ning arvan, et mingil hetkel
vaatan aga jälle uuesti. Aga Ida’st pidin hoopis rääkima. Filmi ülesehitus
samalaadne ehk siis minimalistlik, kuid must-valge. Küllap oli nii värvide
puudumisel kui enamike stseenide fookusest välja asetusel tegijate meelest
äärmine sügavamõtteline tähendus seoses filmi teemaga. Filmi mõte kadus minu
jaoks ära hetkel, mil Ida kenasti suitsu ette pani ja pudelist jooma hakkas
ning enamik fookusest väljas stseene tekitasid mus tunde ekraani ülespoole
lükata. Ma saan aru küll, mida öelda taheti – ega siis orvuks jäänud ja kristlikus
konvendis kasvatatud tüdruk, kes äkki oma tädi juurde peab sõitma, kellele
külma kõhuga teatatakse, et ta on tegelt hoopis juudi vanemate laps, kes on
maetud kuhugi tundmatusse metsa ning lisaks selgub, et tema ainus elus sugulane
on joodik ja lits, ei suudagi kõike seda korralikult seedida, eriti kui see on
tema esimene käik ’päris’ maailma rüppe ning tagasi naastes ootab teda igavene
armastus Kristust teeniva nunnaelu näol. Loomulikult tuleb talle kiusatuseks ka
ilus saksofoni (alt-saksofoni, mmmmm, sexy!!) mängiv noormees saata, kes neiul
kenasti pea segi suudab ajada. Pisut kurvaks tegi mind hetk, mil Ida tädil
aknast välja hüpata kästi – no ta päris kindlasti ei olnud sellist lõppu
väärt... puhas masendus tekib niimoodi ju... leidis kenasti oma kalli õeraasu,
tema mehe ja poja säilmed üles ning nüüd siis aknast alla... Temasugune tugev naine oleks
kohe kindlasti suutnud uuesti alustada. Ja kallis Ida – niimoodi küll ei tehta!
Kõigepealt magad mehega, lased tal rääkida muinasjutte sellest, kuidas ta su
kaasa võtab ja mis siis saab... ning jätad ta siis maha ja jalutad oma konventi
tagasi. Kas sa mehe tunnetele ei mõelnud ka? Ei näinud, mis tema silmadest
peegeldus? Mnjah. Kuidas erines see film tavalistest Hollywoody ’sügava’ sisuga
linateostest? Tegija oli poolakas. Kes ei ela Hollywoodis. Minu sügav respekt kuulub
seejuures poolakatele ja nende usu tugevusele ning kui see film ka muud ei
andnud, siis... poola keelt sai kohe päris mitukümmend minutit harjutatud. Elagu
Mandariinid! Amps.
No comments:
Post a Comment