...kolm aastat tagasi Marikestega ühinesin, oli see pigem töötu inimese
õlekõrrest haaramine. Teate ju küll, istub seal kodus, midagi kasu tast pole,
las teeb siis vähemalt rahvakultuurigi. Iseenesest polnud mul rahvatantsust
halli aimugi ning kui päris aus olla, siis ega see teadmine pole siiani värvi
muutnud. Mingisugune udune ettekujutus mul muidugi oli ja eks ma olin MeieMarikesi
ikka kepsutamas näinud ka. Asjal sarvist haaramine on aga hoopis midagi muud
ning kõik minu klaasist puhutud rahvatantsu ebajumalad on nüüdseks üsna pihuks
ja põrmuks purunenud ning selgeks on saanud vähemalt 101 põhitõde rahvatantsu
ja rahvatantsija kohta. Esiteks – rahvatantsija on kogu aeg ilus ja naeratab,
hoolimata külmunud varvastest, nihestatud hüppeliigesest, nohusest ninast või
peata kanade laialijooksmist meenutavast tantsunumbrist. Teiseks –
rahvatantsija tantsib ühesuguse entusiasmiga nii põhjanabal kui Sahara kõrbes,
lumetuisus ja vihmasajus, asfaldil ja rohututtide vahel, gestaapoprožektorite
paistel ja peaaegu pilkases pimeduses. Kolmandaks – rahvatantsijal ei ole kodu,
tööd, armukest, vabandust meest, ega lapsi siis, kui on vaja valmistuda
võistutantsimiseks või mingiks muuks hullumeelseks tantsuürituseks. Neljandaks
– rahvatantsija aju töötab kolmel sagedusel korraga ning ainult kahest
duracelli patareist jääb ilmselgelt väheseks, vahepeal võib muidugi
kaastantsija aju laenata. Viiendaks – ükski rahvatants ei näe tegelikkuses
välja selline nagu ta must-valgel tantsukirjelduses kirja on pandud. Kuuendaks
– kui rahvatantsija on tantsu läbi pisarate ja peaga vastu seina jooksmise abil
enam-vähem selgeks saanud, selgub, et pool tantsu on vahepeal ümber tehtud ning
tuleb otsast alustada. Seitsmendaks – oige-ja-vasemba tüüpi rahvatantsud
kuuluvad eelmisesse sajandisse, tänapäeval loeb tantsuplatsil see, mis värvi on
sinu seelik ja kui hästi tuleb sul välja plié ja see teine asi, mille nimi
mulle meelde ei jää. Ärge küsige, mida kumbki tähendab. Kaheksandaks – muusika
rahvatantsijat ei sega ning kuna muusikapala, tantsupealkirja ja tantsusammude
vahel puudub igasugune maine loogika, siis mida vähem muusikat kuulata, seda
parem. Niimoodi võiks ju jätkata kuni 101 välja, aga kõige tähtsam tõde on
hoopis see, et kui siis regulaarselt paar korda nädalas kõik need proua
Filifjonkad ja operaator Kõpsid, Potsatajad ja Postikanad, Äpu, Kunksmoor ja
Jänku Juta koolimaja saalis kokku saavad, sulanduvad nad selleks müstiliseks olendiks,
kelle nimi on Meie Mari ning kelle liikmeid ühendab side, mida
tugitoolitantsijatel ja elukutselistel tegijate kritiseerijatel kunagi tekkida
ei saa – küünarnukitunne ja lõputu usaldus. See silmist lugemise oskus aitab
meil kõigist esilekerkivatest raskustest üle ronida ja hüpata, toob meid rabast
välja ja saadab mäenõlvalt lendu ning ärge üldse imestage, kui mingil hetkel
leiate Meie Mari Erna retkel osalejate nimekirjast. Mina igatahes läheksin
ükskõik millise Mariga luurele, iga kell.
No comments:
Post a Comment